Onderzoek en Statistiek stelt periodiek een bevolkingsprognose op, met gegevens per wijk en voor de hele gemeente. Basis is onder meer de actuele woningbouwprogrammering. In de rapportage ‘Bevolkingsprognose 2018 – 2040’ staan de belangrijkste bevindingen uit de analyse van deze prognosecijfers.
Zie voor de meest actuele bevolkingsprognoses de databank Zaanstad-in-Cijfers - Bevolkingsprognose.
2018-12-31 / Archief / 650 kB
Op 21 maart 2018 zijn er Gemeenteraadsverkiezingen gehouden. In het betreffende nieuwsbericht (klik daarvoor op de titel van dit item) is een linkje beschikbaar naar een interactieve kaart van Zaanstad met de uitslagen per stembureau.
2018-08-08 / Archief / 198 kB
Het college heeft in 2010 het collegeprogramma 'Wederzijds Aanspreekbaar' vastgesteld als akkoord op hoofdlijnen: een richtinggevend akkoord dat ruimte biedt om rekening te kunnen houden met maatschappelijke ontwikkelingen én met wat er vanuit het Rijk op ons af komt. De concrete uitwerking van het collegeprogramma vindt onder andere plaats in de begroting en de jaarrekening. Een tussenstand.
2015-12-30 / Archief / 762 kB
De Gemeente Zaanstad werkt aan de implementatie van een nieuwe visie op het sociaal domein. Daartoe zijn oa vier pilots ingericht: twee sociale wijkteams en twee jeugdteams. De verwachting is dat de nieuwe werkwijze onder meer leidt tot een vermindering van de overheidsafhankelijkheid c.q. het vergroten van de eigen kracht, het versterken van de buurtkracht en het organiseren van de juiste ondersteuning en een besparing. Om te kunnen beoordelen of de verwachtingen ook (kunnen) worden gerealiseerd en zo ja, hoe, laat de gemeente een indicatieve MKBA uitvoeren. Een MKBA is een maatschappelijke kosten-batenanalyse.
2015-08-16 / Archief / 1327 kB
De werkwijze in het sociaal domein is in het hele land ingrijpend aan het veranderen. Onder het motto één gezin/huishouden, één plan, één regisseur, worden nieuwe aanpakken ontwikkeld die de hulpverlening aan huishoudens beter én goedkoper moeten maken. Een MKBA is een maatschappelijke kosten-batenanalyse.
2015-08-15 / Archief / 1258 kB
De overheveling van taken in het maatschappelijk domein van rijksoverheid naar gemeenten is de aanleiding geweest voor starten van het Factlab. Om deze taken optimaal te organiseren hadden gemeenten de behoefte om de huishoudens te leren kennen. Het Factlab was een ‘gegevenslaboratorium’ waarin maatschappelijke organisaties en de gemeente Zaanstad de gegevens over de voorzieningen die zij leveren aan huishoudens met elkaar deelden. Het doel was om vast te stellen hoeveel huishoudens een beroep doen op een voorziening en wat de samenloop is van voorzieningen per huishouden.
2014-08-18 / Archief / 307 kB
Vrijwilligerswerk staat prominent op de agenda van politiek en beleid. Vooral in het gemeentelijk zorg- en welzijnsbeleid zijn de verwachtingen over de inzet van vrijwilligers hooggespannen. In dit onderzoek wordt verslag gedaan van een kwalitatief sociologisch onderzoek naar de verschuiving van professionele naar vrijwillige inzet. De voorwaarden en de voor- en nadelen van deze verschuiving zijn onderzocht in de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Zaanstad.
2014-08-17 / Archief / 9374 kB
Deze rapportage beschrijft de ervaringen binnen de eerste twee wijkteams tussen april en september 2013 en gaat in op de belangrijkste lessen en aandachtspunten. Het onderzoek is door onderzoek- en adviesbureau DSP-groep uitgevoerd in opdracht van de gemeente Zaanstad.
2014-08-14 / Archief / 1088 kB
Zaanstad werkt sinds 1 januari 2013 met twee pilots sociale wijkteams. Het idee is dat de wijkteams de eigen kracht en de buurtkracht beter kunnen aanspreken dan voorheen het geval was en dat mensen en huishoudens met een hulpvraag beter kunnen worden ondersteund. De verwachting is ook dat hierdoor de uitvoering voor inwoners beter wordt en op termijn goedkoper kan. Er is een vliegende start gemaakt. In de voorliggende tussenevaluatie worden, na ruim een half jaar, de eerste ervaringen met en resultaten van dit proces in kaart gebracht. Die bevindingen zijn grotendeels nog indicatief van aard.
2014-08-14 / Archief / 382 kB
Gemeenten krijgen een forse taakuitbreiding in het sociaal domein maar zien daar ook kansen voor een effectievere en efficiënter georganiseerde aanpak. Dat kan door anders en innovatiever te gaan werken en dicht bij burger en professionele werker te staan. Dit document verwoord de bevindingen van een ambtelijke werkgroep waarin ondermeer Zaanstad deel nam, en dat als handreiking voor gemeenten kan worden gezien.
2014-08-13 / Archief / 1495 kB
DSP-groep heeft voor de gemeente Zaanstad en de Sociale Wijkteams en Jeugdteams een eerste meting uitgevoerd en in kaart gebracht hoe de bewoners de ondersteuning van de teams hebben ervaren.
2014-04-01 / Archief / 1337 kB
TRANSFORMEREN VOOR GEVORDERDEN IN HET MAATSCHAPPELIJK DOMEIN De Nederlandse gemeenten stonden in 2013 aan de vooravond van de decentralisatie van belangrijke onderdelen van de verzorgingsstaat naar gemeenten. Op alle te decentraliseren onderdelen kregen gemeenten minder geld voor de uitvoering. De kern van de opgave: een stelselwijziging doorvoeren, een nieuwe organisatie inrichten en bezuinigingen realiseren en niet alleen een transitie vormgeven, maar ook transformatie. Het onderzoek 'Hemelse Modder' leverde vooral voor dat laatste input.
2013-08-14 / Archief / 1565 kB
Onderwijsmonitor 2012. Inmiddels vervangen door Dashboard Onderwijs in Cijfers.
2013-02-28 / Archief / 2813 kB
2023-04-12 / Archief / 1324 kB
2022-01-19 / Archief / 3044 kB
2021-06-08 / Archief / 199 kB
2020-07-29 / Archief / 198 kB
2019-01-01 / Archief / 2007 kB
2018-01-01 / Archief / 2194 kB
2016-05-01 / Archief / 238 kB
2016-05-01 / Archief / 1017 kB
2016-05-01 / Archief / 239 kB
2016-05-01 / Archief / 237 kB
2016-05-01 / Archief / 236 kB
De Wijkenmonitor geeft in één oogopslag de -vooral sociale- kwaliteit van de Zaanse wijken weer. We weten al veel van onze wijken, de wijkenmonitor voegt daar in- en overzicht aan toe: inzicht in welke aspecten in welke onderlinge verhouding van belang zijn voor de kwaliteit van de wijken, en overzicht van de scores van de verschillende wijken op die aspecten. De vergelijkingsprofielen op deze pagina laten de ontwikkeling van wijken in de tijd zien.
De wijkenmonitor wordt sinds 2017 in een dashboard gepresenteerd Wijkmonitor.
2016-05-01 / Archief / 242 kB
2016-05-01 / Archief / 240 kB
2016-05-01 / Archief / 241 kB
2016-05-01 / Archief / 234 kB
2015-12-31 / Archief / 371 kB
2015-12-31 / Archief / 369 kB
2015-12-31 / Archief / 372 kB
2015-12-31 / Archief / 370 kB
2015-12-31 / Archief / 373 kB
2015-12-31 / Archief / 368 kB
2013-12-31 / Archief / 462 kB
2013-12-31 / Archief / 296 kB
2013-12-31 / Archief / 463 kB
2013-12-31 / Archief / 382 kB
2013-12-31 / Archief / 461 kB
2013-12-31 / Archief / 298 kB
2013-12-31 / Archief / 295 kB
2013-12-31 / Archief / 460 kB
2013-12-31 / Archief / 297 kB
2013-12-31 / Archief / 289 kB
2015-08-13 / Archief / 63 kB
2015-08-14 / Archief / 1375 kB
2015-08-15 / Archief / 3283 kB
2015-08-16 / Archief / 2114 kB
2015-07-22 / Archief / 2658 kB
2015-07-14 / Archief / 23956 kB
2015-07-14 / Archief / 28184 kB
2015-08-17 / Archief / 1774 kB
2015-08-01 / Archief / 12 kB
2015-07-14 / Archief / 5486 kB
2015-07-14 / Archief / 5912 kB
2015-08-03 / Archief / 89 kB
2015-08-04 / Archief / 85 kB
2015-07-14 / Archief / 670 kB
2015-08-06 / Archief / 1290 kB
2015-08-05 / Archief / 5719 kB
2015-07-14 / Archief / 56 kB
2006-12-31 / Archief / 57 kB
2015-08-07 / Archief / 811 kB
2015-07-15 / Archief / 64 kB
2015-07-14 / Archief / 1135 kB
2015-08-08 / Archief / 421 kB
2015-07-15 / Archief / 51 kB
2015-07-14 / Archief / 496 kB
2015-08-09 / Archief / 1865 kB
2015-07-16 / Archief / 565 kB
2015-08-18 / Archief / 1439 kB
2010-08-12 / Archief / 5419 kB
2010-08-10 / Archief / 4573 kB
2011-07-16 / Archief / 1488 kB
2010-07-15 / Archief / 758 kB
2012-07-15 / Archief / 205 kB
2012-02-28 / Archief / 1595 kB
2012-08-11 / Archief / 1144 kB
2012-08-10 / Archief / 2239 kB
2011-12-31 / Archief / 945 kB
2011-12-31 / Archief / 943 kB
2011-12-31 / Archief / 938 kB
2011-12-31 / Archief / 947 kB
2011-12-31 / Archief / 944 kB
2011-12-31 / Archief / 942 kB
2011-12-31 / Archief / 948 kB
2011-12-31 / Archief / 933 kB
2011-12-31 / Archief / 939 kB
2011-12-31 / Archief / 940 kB
2011-12-31 / Archief / 934 kB